לינור בלום ולימודי מדעי המחשב בתיכונים ישראליים

לינור בלום, מדענית מחשב מאוניברסיטת קרנגי מלון, נתנה היום הרצאה ב-MIT על הירידה בהרשמה ללימודי מדעי המחשב. היא הראתה נתונים שמעידים על ירידה במספר התלמידים שלומדים מדעי המחשב בתיכונים בארצות הברית, ועל ירידה במספר הנרשמים למדעי המחשב באוניברסיטאות. היא גם הראתה שאחוז הנשים בקרב תלמידי מדעי המחשב יורד, ותיארה שורה של פעילויות שנועדו להפוך את לימודי מדעי המחשב ליותר אטרקטיביים, בעיקר לתלמידי תיכון ולנשים.

למגמות הירידה הללו אין הסבר פשוט ומספק. מספר הסטודנטים האמריקאיים שלומדים את כלל תחומי המדעים וההנדסה יורד מאז אמצע שנות השמונים, למרות שהמשכורות בתחומים הללו נשארו גבוהות.

עבורי, הנקודה המפתיעה ביותר בהרצאה הגיעה כאשר בלום נתנה את לימודי מדעי המחשב בתיכונים בישראל כדוגמה מופתית שיש ללמוד ממנה. היא סיפרה שתוכנית הלימודים עוצבה על ידי דוד הראל (ממכון וייצמן) ויהודית גל-עזר (מהאוניברסיטה הפתוחה); על המאמר על תוכנית הלימודים הזו, שהיא הראתה בהרצאה, היו חתומים גם כתריאל בארי (מהאוניברסיטה העברית) ועמירם יהודאי (מאוניברסיטת תל-אביב). היא שיבחה גם את תוכנית הלימודים וגם את הכשרת מורי מדעי המחשב בתיכונים בארץ. בלום חקרה את הנושא בשיתוף עם אורית חזן מהטכניון.

לא ידעתי, אבל שמחתי ללמוד על כך.

 

עדכון מה-13 לאפריל: עמירם יהודאי תיקן אותי שתוכנית הלימודים הראשונה במדעי המחשב הוכנה על ידי ועדה שכללה את הארבעה שציינתי, אבל גם מורים ואנשי משרד החינוך. רשימת הקרדיטים המלאה והסברים על התוכנית אפשר מופיעים באתר מדעי המחשב וטכנולוגיות מידע של משרד החינוך.

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • מעניין  ביום 11 באפריל 2008 בשעה 07:02

    זה כנראה יותר סודי מתעשיית הטכסטיל בדרום

  • הצועד בנעליו  ביום 11 באפריל 2008 בשעה 08:32

    מערכת החינוך בשישראל ממוקדת בדבר אחד בלבד – לייצר עבור הצבא רובוטים אטומים רגשית.

    אותם בוגרי בתי הספר הופכים לאנשי צבא ומרשים לעצמם לתייג ולסמן את מיטב האנשים בארץ, ולהקיא אותם מקרב החברה רק בגלל שיש להם בעיות נפשיות קלות.

    אותם חלאות אדם צבאיות מרשים לעצמם בשם קדושת הצבא לשקר, לזייף, לסתום פיות ולהטיל דופי בי ובחברי.

    בקצב הזה הם עוד יארגנו שריפה המונית של ספרי אלברט אינשטיין. בטוחני שכל המגיבים המתלהמים והפטריוט-נבלים יבואו ותדפוק קופה – איינשטיין היה פציפיסט וסרבן פוטנציאלי.
    תצרף לזה גם את שריפת התמונות של ואן גוך ועוד אמנים שיש סיכוי טוב שהיו מקבלים פרופיל 21 ולא משרתים ב"צבאנו הקדוש".
    ועוד הרבה סופרים, משוררים ואמנים.
    החלאות הצבאיות לא מבינים בנפש, אמנות, ומוסיקה.
    הם מבינים בזבל בהמות צבאי-`ציוני` ובו הם מזהמים את החברה, כי איבדו את הפרופורציות מרוב הרעלה.

    וכל אלה שמדברים פה על עזה שכם ורמאללה – אם אתם רוצים לדעת, מנטאלית, אתם כבר באיראן.
    אין שום הבדל בין הפנאטיות של דת הצבא שאתם משליטים כאן לבין הפנאטיות של האיסלאם.

    בעלי פרופיל 21 הם האנשים הטובים ביותר בארץ, וצריך להצדיע להם על שלא שרתו בצבא ולשלם להם פיצויים על שנות הרדיפה הרבות!

    אם לא אז נגיע למצב של סגירת אתרים שהטוקבקים בהם עלולים לפגוע, או נכתבים ע"י טוקבקיסטים שעלולים לפגוע באושיות קיומה של מדינת ישראל.

    אזהרה: אחרי עשוי להופיע מגיב המזייף את כינויי. תגובה זו היא תגובתי היחידה.

  • סיון  ביום 11 באפריל 2008 בשעה 15:15

    תשתדל להגיב לעניין.

  • איתי  ביום 12 באפריל 2008 בשעה 22:51

    התאוריה שלי היא: ככל שתקדים ללמד מדעי המחשב בני נוער, כך יקטן הסיכוי שהם ירצו להתעסק בזה כשיגדלו. תכנות זה עסק שההתחלה שלו היא לא כיפית בעליל, המחשב מעניש אותך בלי פרופפורציה על כל נקודה-פסיק שאתה שוכח, למי יש סבלנות לזה? כך שאם נחשפת לתכנות בגיל צעיר כבר לא תרצה לחזור אליו בהמשך.

    אולי הדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא לא ללמד מדעי המחשב בתיכון? 🙂 אם כבר מלמדים שפות תכנות אז רק את הפשוטות והפחות מעצבנות מכולן (VB?)

  • סיון  ביום 12 באפריל 2008 בשעה 23:58

    אתה צודק. השאלה הזו עלתה הרבה גם בשיחות עם לינור בלום. בתכנות יש הרבה פרטים וזה עלול לגרום למדעי המחשב להיראות לא אטרקטיבי לילדים ונוער. אפשר לנסות להדגיש את הצדדים של מדעי המחשב שאינם תכנות, אבל זה גם בעייתי, כי ברמה הבסיסית ביותר מה שמעניין במחשבים זה שאפשר לתכנת אותם.

    למיטב הבנתי בלום חשבה שתוכנית הלימודים הישראלית משלבת את התכנות עם הצדדים היותר תיאורטיים באופן מוצלח.

  • סטודנט מת"א  ביום 13 באפריל 2008 בשעה 23:03

    בהמשך למגמה הפוסט-ציונית שפושה באתר זה, הייתי שמח אם יסולקו תגובות שאינן ממין העניין.

    נ.ב.

    את התזה שלי אני כבר מתחיל מהתואר הראשון, אשמח אם תוכל להנחות אותי – התזה היא בנושא "אינטגרלי לבג חלקיים כמכשיר לדיכוי חברתי של המיעוט הפלסטיני במדינתו הכבושה.". מה דעתך?

  • הצועד בנעליו  ביום 23 באפריל 2008 בשעה 20:38

    אין לי קשר אל התגובה הכתובה למעלה בשמי (11/4/08 שעה 8:32) וגם אם מיותר להגיד זאת, כותבה לא ראוי לשם אחר מלבד זייפן וחבל לי על הזמן וזכרון המחשב שבוזבזו ע"י הפרופ' הנכבד כדי לענות לו.